شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

سقوط هواپیمای مصری

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

موتورهای جستجوگر seo

بهینه سازی موتورهای جستجو

نام محقق

چکيده: در اين نوشتارسعی بر این شده است که مطالعه ای بر علم سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو داشته باشیم. برای این منظور بررسی روی موضوعات مرتبط و زیربنایی در به کارگیری این علم داشته ایم تا بتوانیم با در نظر گرفتن آنها به عنوان یک مدیر سایت بهتر وموفق تر عمل کنیم.

واژه هاي کليدي: بهینه سازی موتورهای جستجو، seo،سئو.


1. مقدمه[1]

امروزه اهمیت و جایگاه موتورهای جستجو برای همه کاربران اینترنت واضح است. اغلب افراد برای پیدا کردن مطالب جدید، خدمات، سرویسها و به طور کلی برای یافتن محتوا در اینترنت از موتورهای جستجو استفاده می کنند. براساس آمارها امروزه اکثر کاربران جدید سایتها از طریق موتورهای جستجو وارد آنها می شوند و سایتهای جدید را پیدا می کنند. به اعتقاد بسیاری، بالا بودن رتبه یک سایت در موتورهای جستجو همان معروف بودن یک سایت در اینترنت است. به مجموعه اقداماتی که برای بهینه سازی و افزایش رتبه در موتورهای جستجو انجام می شود به اصطلاح "بهینه سازی برای موتورهای جستجو" یا همان (Search Engine Optimization, SEO) گفته می شود.
احتمالا شما هم یکی از افرادی هستید که به اهمیت بالای رتبه سایت در موتورهای جستجو واقف شده اید و برای رسیدن به این مقصود به جستجوی عبارتهایی مثل "افزایش رتبه در موتورهای جستجو"، "بهینه سازی برای موتورهای جستجوگر"، "بالا بردن رنک یا پیج رنک
pagerank سایت در گوگل" پرداخته و به خیل مطالب عمدتا تکراری رسیده اید. دراین مقاله سعی کرده ام مهمترین موارد برای کسب بهترین رتبه در موتورهای جستجو پرداخته ام امیدوارم مفید واقع شود.

2. موتورهای جستجو چگونه کار میکنند؟

یک موتور جستجو متشکل از بخش های زیر است:

n Crawler(خزنده) : این بخش از موتور جستجو وظیفه این را دارد که به عنکبوت بگوید کدام صفحات سایت را مورد بررسی قرار دهد

n Spider(عنکبوت) : با توجه به صفحات تعیین شده توسط خزنده اطلاعات لازم را جمع آوری میکند.

n Indexer(بایگانی کننده) : اطلاعات در این قسمت به مقیاس های عددی تبدیل شده وحجم آنها کاهش می یابد.

n Data Base(پایگاه داده) : داده ها با حجم فشرده و طبقه بندی شده در پایگاه داده موتور جستجو ذخیره میشوند.

n Ranker(رتبه بندی کننده) : هنگامی که عبارتی در موتور جستجو وارد می شود این قسمت مرتبط ترین نتایج را با توجه به الگوریتم جستجوی خاص آن موتور ارائه می دهد.

3. راهکارهای بهینه سازی

1-3. مطالب سایت خود را برای بازدیدکنندگان بنویسید و نه موتورهای جستجو

بعضی ها با خواندن برخی مقاله های سئو فکر می کنند کلید کار این است که صفحات خود را پر از کلمات کلیدی و بدون مفهوم کنند که کاملا اشتباه می باشد. فراموش نکنید که هدف نهایی شما کاربران هستند و اگر بالفرض هم با کلمات کلیدی دروغین وارد سایت شما شدند به سرعت آن را ترک خواهند کرد و تاثیر بدی از سایت شما بر روی آنها باقی خواهد ماند. همچنین موتورهای جستجو هم دارای تکنیکهایی برای تشخیص کلمات کلیدی دروغین می باشند.

2-3. به دنبال تقلب نباشید

ممکن است افراد باهوش راههایی کاذب برای افزایش رتبه خود و دیگران در موتورهای جستجو ابداع کنند اما فراموش نکنید که همواره یک رقابت بین این افراد و موتورهای جستجو وجود داشته است. این افراد همواره این روشها را کشف و عمومی کرده اند و از طرف دیگر هم موتورهای جستجو به دنبال پیاده سازی روشهای مقابله ای بوده اند که به نظر می رسد که یک بازی بی پایان باشد. از طرفی موتورهای جستجو روز به روز هوشمند تر می شوند و فریفتن آنها هم مشکل تر می شود.
به عنوان یک مثال در این زمینه می توان به تگ های متای
keywords و description که در HTML 1 برای معرفی کلمات کلیدی و توضیح صفحات تعبیه شده بود اشاره کرد. در دهه نود و در آغاز رشد خیره کننده وب اولین موتورهای جستجوی بزرگ وب آغاز به فعالیت کردند. در ابتدا این موتورها از این تگها به عنوان شاخص های اصلی فهرست بندی صفحات استفاده می کردند که همین مسئله باعث شد که طولی نکشد تا سیل سو استفاده ها از این تگها آغاز شود. افراد انواع کلمات کلیدی و عبارت های مطلوب خودشان را تنها برای جذب بازدید کننده در این تگها قرار می دادند و موتورهای جستجو هم آنها را فهرست می کردند. اما طولی نکشید که موتورهای جستجو هم متوجه این مسئله شدند و کم کم از تاثیر این تگها در نحوه فهرست بندی کاستند. این روند به گونه ای ادامه پیدا کرد که به عنوان مثال جستجوگر گوگل در بین سالهای 2002 تا 2007 اصلا این تگها را در نظر نمی گرفت. بعدها با پیشرفت و بالا رفتن هوش مصنوعی این جستجوگر مجددا این تگها مورد توجه قرار گرفت به طوری که در حال حاضر این تگها تنها زمانی تاثیر خواهند داشت که با موضوع صفحه مرتبط تشخیص داده شوند.
همچنین گوگل در سپتامبر 2009 اعلام کرد که دیگر متا تگ
keywords به خاطر مشکلات آن، هیچ تاثیری در رتبه بندی گوگل ندارد.
در جمع بندی این مورد می توان گفت که تکنیکهای تقلب اگرچه ممکن است در کوتاه مدت جواب دهند اما در بلند مدت کاملا بی فایده هستند. بهتر است به جای پرداختن به تکنیکهای تقلب به دنبال راههای اصولی بود.

3-3. هر مطلبی در سایت دارای یک آدرس باشد

این موردی است که به صورت کامل در سایتهای قدیمی تر رعایت شده است. منظور رعایت همان ساختار به اصطلاح وب 1 است که در آن یک سایت از تعدادی صفحه(داینامیک یا استاتیک) تشکیل شده است که این صفحات از طریق پیوند به یکدیگر مرتبط می شوند.
این روزها با گسترش استفاده از تکنیکهایی موسوم به
AJAX که در آنها تنها بخشی از یک صفحه می تواند تغییر کند شاهد هستیم که بسیاری از این صفحات از دید موتورهای جستجو دور می مانند. واقعیت این است که هنوز موتورهای جستجو آمادگی کافی برای فهرست کردن این صفحات را ندارند. از طرفی موتورهای جستجو برای ارجاع دادن کاربران به مطالب سایت شما نیاز به آدرسی دارند تا کاربر را به آن مطلب ارجاع دهد، این در حالی است که در بسیاری از پیاده سازی های AJAX هیچ آدرس مشخصی برای مطالب در نظر گرفته نمی شود و کاربر تنها با کلیک بر روی قسمتهایی از صفحه مطالب جدید را در صفحه ظاهر می کند.
پیشنهاد این است که بخشهای عمومی سایت خود را به هیچ وجه در پشت
AJAX پنهان نکنید. در صورتی که از این تکنیکها استفاده می کنید برای هر کلیک و لینکی در صفحه یک آدرس مجازی در نظر بگیرید. یک مثال خوب از نحوه صحیح استفاده از این تکنیکها مجموعه سرویسها و صفحات گوگل است که با بررسی آنها می توانید ببینید که در کجا و چگونه می توان به درستی از این تکنیکها بهره برد.

4-3. ساختار سایت به ساده ترین شکل ممکن حفظ شود، حتی الامکان از CMSهای آماده استفاده نشود

امروزه کمتر سایتی را می توان یافت که به صورت استاتیک پیاده سازی شده باشد. به عبارت دیگر اکثر صفحات با استفاده از تکنولوژی هایی مثل PHP, Asp.net و JSP در هنگام درخواست کاربر ساخته و یا کامپایل می شود. استفاده غیرصحیح از این تکنولوژی ها باعث پیچیده شدن ساختار سایت می شود که خود مشکلاتی به همراه دارد. یکی از اصلی ترین این مشکلات به وجود آمدن تله (trap) در سایت است که موتورهای جستجو می توانند در آن گرفتار شوند(که البته به جای گرفتار شدن، سایت شما را ترک می کنند). تله به ساختارهای اشتباه در نحوه آدرس دهی صفحات سایت گفته می شود که محتوای یکسان از طریق آدرس های مختلف در دسترس قرار می گیرد و این آدرس های مختلف می توانند خود آدرس های جدیدی با محتوای یکسان و یا خالی تولید کنند.
همیشه سعی کنید ساختار و آدرس صفحات سایت به ساده ترین شکل ممکن حفظ شود. شما باید بتوانید ساختار سایت خود را به صورت یک نمودار درختی رسم کنید که در آن صفحه اصلی مرکز نمودار و صفحات دیگر به ترتیب اهمیت به آن مستقیما و یا با واسطه صفحات دیگر متصل می شوند.
استفاده از
CMSهای آماده هم خود می تواند باعث مشکل شود. سیستم های مدیریت محتوای آماده به دلیل اینکه به صورت همه منظوره نوشته شده اند اغلب دارای ساختار پیچیده می باشند. امکانات بسیاری دارند که بلا استفاده بوده و از آنها استفاده نمی شود و یا بی دلیل و فقط به خاطر اینکه در سیستم وجود دارد از آن استفاده می شود. همه آنها کندتر از سیستم های استانداردی که مخصوص یک سایت نوشته شده اند عمل کرده و مشکلات امنیتی بیشتری دارند و همینطور بسیاری از آنها باعث به وجود آمدن تله در سایت می شوند. در بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا آدرس دهی به صفحات به صورت اصولی انجام نمی گیرد و آدرس صفحه ای که مثلا می تواند به شکل www.site.com/about.html پیاده سازی شود به شکل www.site.com/modules.php?name=pages&pageId=2 پیاده سازی می شود. با نگاهی به سایتهای موفق می توان دریافت که در آدرس دهی صفحات آنها به ساده بودن، کوتاه بودن و قابل فهم بودن آن توجه می شود که سعی می کنند یک و یا همه این موارد را در نظر بگیرند.
امروزه علیرغم اینکه سیستم های مدیریت محتوای آماده پیشرفت چشم گیری پیدا کرده اند اما متاسفانه در وب فارسی شاهد این هستیم که بسیاری از این سیستم ها به طور صحیح نصب و راه اندازی نمی شوند و از امکانات سفارشی سازی بالقوه آنها استفاده نمی شود.

5-3. از نقش لینکهای ورودی و خروجی سایت غافل نشوید

از دید موتورهای جستجو لینکها نقش ارزش گزاری روی صفحات وب را دارند. برای فهم بهتر این موضوع فرض کنید که می خواهید با فردی که تازه با او آشنا شده اید ازدواج کنید. در این صورت احتمالا برای تحقیق در مورد این فرد شروع به پرس و جو در مورد او از کسانی که با آنها ارتباط دارد می کنید و در نهایت قضاوت خود را بر این اساس می گذارید که چه تعداد و چه کسانی او را تایید و چه تعداد او را رد کرده اند.
در وب هم لینک ها نقش تایید کننده یک سایت را دارند، اگرچه ما لینک های رد کننده نداریم اما وقتی یک سایت به سایت دیگر لینک می دهد در واقع از دید موتورهای جستجو آن سایت را تایید کرده است. در دنیای واقعی وقتی از فردی که اعتبار بالایی در نزد ماست تحقیق می کنیم نظر او از اهمیت بیشتری در نزد ما برخوردار است و همینطور در وب هم لینک از طرف سایتهایی که اعتبار بالاتری در موتورهای جستجو دارند، اهمیت بیشتری برای آنها دارد.
لینکها اصلی ترین و گاه تنها راه ارزش گزاری سایت ها و صفحات از طرف موتورهای جستجو است
.

4. نتيجه گيري

در این مقاله به اصلی ترین و مهمترین روشها و اصولی پرداخته شد که می تواند باعث افزایش رتبه و اعتبار سایت شما در نزد موتورهای جستجو خصوصا گوگل شود. با مد نظر قرار دادن این موارد می توانید امیدوار باشید که در نتایج جستجو همیشه رتبه های اول را بدست بیاورید و از این طریق بازدید کننده زیادی جذب کنید. البته هنوز یک نکته کلیدی باقی مانده است که به دلیل اهمیت بسیار بالا آن را "اصل کلیدی بهینه سازی برای موتورهای جستجو" نامیده ام. اما قبل از اینکه به این اصل بپردازیم بگذارید به نکته بسیار مهمی اشاره کنم و آن این است که حتما برای بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جستجو و یا همان سئو سرمایه گذاری کنید. شاید با هزینه و تبلیغ توانستید برای مدت محدودی تعداد زیادی بازدید کننده به سایت خود جذب کنید اما این روش همیشه به صرفه و موثر نیست و باید به دنبال راههایی پایدارتر و موثرتر باشید. امروزه اکثر افراد از موتورهای جستجو برای یافتن اطلاعات و صفحات مورد نظر خود در اینترنت استفاده می کنند و از این رو سایتهایی که دارای رتبه بالاتر در موتورهای جستجو باشند همه روزه تعداد زیادی بازدید کننده جدید و البته به طور رایگان جذب می کنند.
و اما "اصل کلیدی برای بهینه سازی برای موتورهای جستجو" چیزی نیست جز اینکه سایت شما بتواند حداکثر نیازهای بازدید کننده را برآورده سازد که در واقع همان هدف اصلی از ایجاد وبسایت هم هست. مطالب شما باید آنقدر کامل باشد که فرد کمتر احساس کند که نیاز به مطالعه مطلبی مشابه دارد و یا سرویس یا محصولاتی که ارائه می دهید آنقدر کامل باشد که فرد واقعا نیازهایش با آن برآورده شود و سراغ دیگر سرویسها و محصولات نرود.
این موضوع از آنجا اهمیت مضاعفی پیدا کرده است که موتورهای جستجو کلیک های انجام شده روی نتایج جستجو توسط کاربران را بررسی می کنند. به عنوان مثال فرض کنید سایتی دارید که اطلاعات مربوط به هواشناسی را ارائه می دهد و کاربران با جستجوی عبارت "آب و هوا" سایت شما را به عنوان اولین نتیجه پیدا و وارد آن می شوند. بدیهی است که اگر اطلاعات سایت شما نیازهای آن را برآورده کرد، آنها دیگر به سراغ دیگر نتایج جستجو که در صفحه لیست شده اند نخواهند رفت. اما اگر سایت شما نیازهای آنها را برآورده نکرد بر روی سایر نتایج جستجو هم کلیک خواهند کرد و این از رتبه سایت شما برای کلمه کلیدی مورد جستجو می کاهد. به عبارت دیگر هر چه کاربران در صفحه نتیاج جستجو بر روی لینک سایت شما بیشتر و بر روی لینک سایتهای رقیب کمتر کلیک کنند تاثیر زیادی روی افزایش رتبه سایت شما برای آن مورد
جستجو خواهد گذاشت. البته لازمه کلیک های بیشتر روی لینک شما این است که صفحه شما از ابتدا رتبه خوبی داشته و در اولین صفحات نتایج ظاهر شود.

مراجع

روزنامه کامپیوتر واینترنت، شماره3159، صفحه 24، 1388.[1]

www.irsat.org[2]

[3]بشاش محمود،« وبسایت خود را به مرکز درآمد تبدیل کنید».، زمستان 88، www.mahmoodb.com..

[4]دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مدیریت فناوری اطلاعات.

[5]نورهانی علی، www.modiresite .com.

[6]کریمی امین، www.amindesign.com.


محققان : فائقه رنجبر خانقاه - سمیه کریمی

سقوط هواپیمای مصری؛ ماجرای تراژیک یک زوج

هم اکنون داستان یک زوج مصری به نام احمد و ریهام بسیار در رسانه های مصری بازگو می شود و رسانه ها از آن به عنوان تراژدی احمد و ریهام یاد می کنند.

به گزارش تابناک، محمد الشناوی دوست یکی از قربانیان حادثه سقوط هواپیما در مصر است. سقوط این هواپیما بحث روز مردم مصر است و هر کسی به گونه ای به آن واکنش نشان می دهد.

کلمات کلیدی : سقوط ، هواپیما ، مصر ، ناپدید

معمای سقوط هواپیمای مصری

تحقیقاتی عمده در مورد ناپدید شدن هواپیمای مسافربری خطوط هوایی "ایجپت ایر" مصر بر فراز مدیترانه در جریان است.

پرواز شماره ام‌اس۸۰۴ با ۶۶ مسافر و خدمه از پاریس به قاهره می رفت که در ساعات نخست پنجشنبه ناپدید شد.

پانوس کامنوس وزیر دفاع یونان می گوید که رادارها نشان می دهد هواپیما پیش از سقوط به دریا دو بار به سرعت چرخید. به گفته او هواپیما که ارتفاع کم کرده بود سپس از ۷۶۲۰ متری به دریا افتاد و از صفحه رادار ناپدید شد.

به گزارش منابع خبری، این هواپیما در ساعت ۲:۴۵ در شانزده کیلومتری داخل حریم هوایی مصر از صفحه رادار ناپدید شد.

مصر می گوید احتمال ساقط شدن هواپیما در اثر اقدام تروریستی بیش از احتمال سقوط در اثر اشکال فنی است.

یک عملیات عمده جست‌وجو با شرکت واحدهای نظامی از مصر،‌ یونان، فرانسه و بریتانیا در نزدیکی جزیره کارپاتوس در جریان است.

تاکنون هیچ قطعه یا تکه ای که متعلق به این هواپیما باشد پیدا نشده است.

آتاناسیوس بینیس، سرپرست تحقیقات سوانح هوایی یونان، گفت که اشیایی از جمله جلیقه های نجات که در نزدیکی کارپاتوس پیدا شده متعلق به هواپیمای مصری نیست.

آقای بینیس گفت:‌ "ارزیابی یافته ها نشان داد که اینها متعلق به یک هواپیما نیست."

او همچنین به خبرگزاری فرانسه گفت:‌ "تا این لحظه تحلیل تکه ها نشان می دهد که متعلق به یک هواپیما نیست. همتای مصری من هم به من گفت که هنوز ثابت نشده که تکه ها متعلق به پرواز 'ایجپت ایر' بوده."

مقام های سازمان هوانوردی مصر ابتدا گفته بودند که قطعات هواپیما پیدا شده، اما گزارش های بعدی حاکی است که آنها این ادعا را پس گرفته اند.

شرکت هواپیمایی مصر گفته است که سی نفر از مسافران مصری و پانزده نفر فرانسوی بودند. سایر مسافران از شهروندان کشورهای عراق، الجزایر، بلژیک، بریتانیا، کانادا، چاد، کویت، عربستان سعودی و پرتغال بودند.

شریف فتحی، وزیر هوانوردی مصر طی یک کنفرانس خبری گفت که احتمال اینکه این هواپیمای مسافربری مصری بر اثر عملیاتی تروریستی سقوط کرده باشد در مقایسه با سقوط آن بر اثر نقص فنی، بیشتر است. نخست وزیر فرانسه هم در مورد سرنوشت این هواپیما گفت که هیچ احتمالی را نمی‌توان مردود دانست.

فتحی با تاکید بر اینکه نباید فرضیه‎ها بدون شواهد و مستندات مطرح شود گفت که هنوز برای رد و یا تایید فرضیه‌ها بسیار زود است و نمی‎توان قطعا تروریستی بودن سقوط هواپیما یا سقوط آن به دلیل نقص فنی را رد کرد.

یکی از ساختمان‌های فرودگاه برای اطلاع‌رسانی به بستگان سرنشینان اختصاص یافته است
نخست وزیر مصر نظارت بر عملیات تجسس را شخصا برعهده گرفته و گزارش‌های خبری حاکی از آن است که بستگان سرنشینان هواپیما نیز به منظور کسب اطلاعات از خویشان خود به فرودگاه قاهره رفته‌اند و مقامات فرودگاه ساختمان ویژه‌ای را برای این منظور اختصاص داده‌اند.


رئیس جمهوری فرانسه گفته است که این کشور برای یافتن هواپیما و تعیین علت وقوع سانحه، با مصر "همکاری کامل" خواهد کرد. به منظور بررسی عوامل احتمالی سقوط این هواپیما، جلسه شورای امنیت ملی مصر به ریاست رئیس جمهوری تشکیل شد.

پرواز پاریس به قاهره معمولا کمی بیش از چهار ساعت به طول می انجامد و قرار بود این هواپیما حدود بیست دقیقه تا نیم ساعت بعد در فرودگاه قاهره به زمین بنشیند.


کلمات کلیدی : سقوط ، هواپیما ، مصر ، ناپدید

مصر: تروریستی بودن سقوط هواپیمای ایرباس را بعید نمی‌دانیم

وزیر هواپیمایی مصر تروریستی بودن سقوط هواپیمای ایرباس و یا سقوط این هواپیما به دلیل نقص فنی را بعید ندانست.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از العهد، شریف فتحی وزیر هواپیمایی مصر در نشستی خبری گفت: بعید نیست که هواپیمای ایرباس مصر صبح امروز در پی یک اقدام تروریستی یا نقص فنی سقوط کرده باشد.

وی با بیان اینکه نباید فرضیه هایی بدون شواهد و مستندات مطرح شود، گفت ما تروریستی بودن سقوط هواپیما یا سقوط آن به دلیل نقص فنی را رد نمی کنیم.

در حالی که یک منبع آگاه از دریانوردی مدنی یونان اعلام کرد که لاشه هواپیمای مصری که بامداد امروز (پنجشنبه) با 66 سرنشین مفقود شده بود، در سواحل جزیره کارباتوس واقع در جنوب شرق دریای اژه پیدا شده است، وزیر هواپیمایی مصر تاکید کرد که تاکنون لاشه ای از این هواپیما پیدا نشده است.

وی افزود تا زمانی که لاشه هواپیما پیدا نشود ما همچنان واژه هواپیمای مفقود شده را به کار می بریم.

یک منبع مسئول در هواپیمایی مصر صبح امروز پنجشنبه از ناپدید شدن یک فروند هواپیمای متعلق به خطوط هوایی این کشور که از فرودگاه شارل دوگل پاریس عازم فرودگاه قاهره بود خبر داد.

وی افزود که پرواز شماره MS804 ساعت 23:09 به‌وقت پاریس از فرودگاه شارل دوگل به‌مقصد فرودگاه قاهره حرکت کرد و بامداد امروز از صفحه مدارها خارج و ناپدید شد.

کلمات کلیدی : سقوط ، هواپیما ، مصر ، ناپدید

بر اساس این گزارش این هواپیما در مجموع 66 سرنشین داشت.

30 تبعه مصری، 15 تبعه فرانسوی، 2 تبعه عراقی، یک تبعه کویتی، یک تبعه عربستانی، یک تبعه سودانی، یک تبعه چادی، یک تبعه الجزایری و یک تبعه کانادایی، مسافران این هواپیمای ناپدید شده بودند.

دهم فروردین ماه گذشته، یک فروند هواپیمای مسافربری مصر حامل ده‌ها سرنشین که از اسکندریه عازم قاهره بود توسط هواپیماربا ربوده شد و در فرودگاهی در قبرس به زمین نشست و در نهایت همه سرنشینان این هواپیما آزاد شدند و هواپیماربا نیز دستگیر شد.

آبان ماه سال گذشته نیز یک فروند هواپیمای مسافربری روسی در منطقه سینای مصر سقوط کرد که تمام 224 سرنشین آن جان باختند.

1